BLOG
Jak sprzedawać? Reguły wpływu wg Cialdiniego w praktyce
W tym artykule:
- poznasz 6 reguł wpływu wg Cialdiniego
- dowiesz się, jak w praktyce wykorzystać je w marketingu i sprzedaży.
1. Reguła wzajemności
Reguła wzajemności mówi o tym, że musisz odwdzięczyć się innym za to, co od nich dostałeś – nawet jeśli o nic nie prosiłeś. Jeśli otrzymasz od kogoś prezent urodzinowy, czujesz się zobowiązany do odwzajemnienia tego miłego gestu. W momencie przyjęcia podarunku zaciągamy „dług” wobec osoby, która nam go dała. Dopóki się nie zrewanżujemy, będzie on dla nas dużym obciążeniem.
Jak wykorzystać regułę wzajemności w marketingu? Podaruj klientowi próbkę produktu, który sprzedajesz. Taką technikę często wykorzystują drogerie kosmetyczne. W prezencie możesz dać również darmowy produkt (np. e-book). Dobrym pomysłem będzie też bon na określoną kwotę do wykorzystania.
2. Społeczny dowód słuszności
Tak zwany social proof jest często wykorzystywany w marketingu i sprzedaży. Zaufało nam już ponad 1000 klientów!, 95% osób kupiło ponownie, Dołącz do 2300 osób, które skorzystały ze szkolenia – brzmi znajomo? Więc też stosuj te zwroty w komunikacji. Społeczny dowód słuszności to również opinie. Zadbaj o te pod wizytówką Google lub na firmowym Facebooku.
3. Wpływ autorytetu
Reguła autorytetu pokazuje, że jesteśmy bardziej ulegli i posłuszni wobec ekspertów – specjalistów z danej dziedziny, ludzi mających duże doświadczenie w konkretnym temacie. Jest to dla nas zwyczajnie wygodne. Korzystanie z wiedzy innych pomaga nam bowiem w codziennym podejmowaniu decyzji.
Wypływ autorytetu można często zauważyć w reklamach, wykorzystujących wizerunek celebrytów lub aktorów grających lekarzy. Jak wykorzystać go we własnym biznesie? Jeśli posiadasz wiedzę, możesz sam kreować się w roli eksperta. Pomyśl też o influencer marketingu.
4. Reguła niedostępności
Reguła niedostępności mówi, że pragniesz tego, co niedostępne. Ludzie bardziej cenią rzeczy rzadkie i oryginalne. Taka ograniczona dostępność sprawia, że produkty wydają nam się bardziej wartościowe.
Jak w praktyce użyć reguły niedostępności? Świetnie sprawdzą się limitowane kolekcje lub usługi. Prowadzisz promocję? Podkreślaj ograniczenia czasowe w komunikacji. Możesz wykorzystać licznik z odliczaniem do końca trwania rabatu. Chcesz zachęcić do zapisania się na twój newsletter? Zaproponuj dodatkowe darmowe materiały, wyłącznie dla subskrybentów.
5. Reguła zaangażowania i konsekwencji
Regułę zaangażowania i konsekwencji wykorzystasz, pomagając klientowi dobrać kolejną rzecz lub usługę do zamówienia. Sprzedajesz smartfony przez sklep internetowy? Po dodaniu przez użytkownika produktu do koszyka, zaproponuj mu również case, szkło ochronne, ładowarkę i ubezpieczenie. Reguła ta sprawdza się też przy promocjach typu 1+1 (np. Kup jedną rzecz, a drugą otrzymasz 50% taniej).
6. Reguła lubienia i sympatii
Pomyślisz: no dobrze, ale jak nakłonić do zakupu kogoś, kto mnie nie zna? Odpowiedź jest prosta. Wszędzie tam, gdzie to możliwe, stosuj spersonalizowany przekaz. Buduj dobry kontakt i pozytywną relację z klientem, a sam przekonasz się, że to działa!
Jak widzisz, z reguł wpływu zaproponowanych przez Roberta Cialdiniego często korzystamy nieświadomie – nie tylko w pracy, ale także w codziennym życiu. Kiedy już znasz prawa, jakimi się rządzą, możesz skutecznie wykorzystać je w marketingu i sprzedaży.