BLOG

Reklama w Google czy pozycjonowanie SEO – co wybrać?

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego jedna strona internetowa wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania, a inna jest na niskiej pozycji? To wszystko zasługa marketingu w wyszukiwarce Google. W tym artykule poznasz, dlaczego decyduje się na niego tak wiele firm oraz co warto wybrać dla własnego biznesu – Google Ads czy pozycjonowanie?

Z tego wpisu dowiesz się:

  • czym jest marketing w wyszukiwarce internetowej oraz co znaczą pojęcia: SEM, SEO, Google Ads;
  • czym charakteryzuje się kampania reklamowa w Google i jakie są jej rodzaje;
  • co składa się na pozycjonowanie strony internetowej, jakie są najważniejsze pojęcia związane z SEO;
  • jakie są różnice między reklamą Google Ads a pozycjonowaniem.

SEM, SEO, Google Ads – co to znaczy?

Skrót SEM (Search Engine Marketing) oznacza marketing w wyszukiwarce internetowej, takiej jak Google. Działania związane z SEM mają na celu zwiększenie widoczności strony www w wyszukiwarce. W skład SEM wchodzą pozycjonowanie (SEO) oraz kampanie płatne (Google Ads).

SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Pozycjonowanie pozwala podnieść do góry pozycję witryny w Google. Działania w zakresie SEO polegają na analizie i optymalizacji treści strony oraz pozyskiwaniu linków zewnętrznych.

Z kolei Google Ads to rodzaj płatnej kampanii reklamowej typu PPC (Pay per click), która umożliwia promowanie produktów lub usług w takich miejscach, jak: wyszukiwarka, YouTube, Gmail czy sieć reklamowa (inne strony internetowe). Istnieje kilka rodzajów reklamy w Google, które poznasz w dalszej części tego artykułu.

Rodzaje kampanii Google Ads

Google oferuje szereg możliwości dotyczących wyświetlania reklam, takich jak:
 
  • reklama tekstowa – kampania oparta na wyświetlaniu treści reklamy po wpisaniu odpowiedniej frazy w wyszukiwarkę. Widoczna wśród czterech pierwszych lub trzech ostatnich wyników;
  • reklama brandowa – rodzaj kampanii tekstowej, która wykorzystuje nazwę Twojej marki w słowach kluczowych;
  • reklama banerowa – kampania polegająca na wyświetlaniu reklam w postaci graficznej, wyłącznie określonej grupie docelowej. Wyświetla się nawet na ogólnokrajowych portalach internetowych;
  • remarketing – forma promocji umożliwiająca ponowne wyświetlanie reklam osobom, które wcześniej odwiedziły naszą stronę www. Stosowana zwykle z reklamą banerową;
  • reklama produktowa – dedykowana dla sklepu internetowego. Pozwala wyświetlać reklamy produktów wraz ze zdjęciem, tytułem i ceną;
  • Performance Max – to najnowsze, inteligentne połączenie reklamy banerowej, remarketingu, reklamy lokalnej w Mapach Google, skrzynce mailowej Gmail oraz na YouTube. Daje możliwość dodatkowego wdrożenia kampanii produktowej dla e-sklepu.

Pozycjonowanie – wszystko, co musisz wiedzieć o SEO

SEO polega na budowaniu wysokiej pozycji strony internetowej w wyszukiwarce. Przed rozpoczęciem działań zwykle wykonuje się audyt SEO, czyli analizę wszystkich działań w internecie oraz zbadanie witryny pod względem poprawności i zgodności z wytycznymi wyszukiwarki.

Proces pozycjonowania rozpoczyna się od optymalizacji strony – dostosowania treści oraz kodu pod kątem wybranych fraz. Czym są słowa kluczowe? To zwroty lub zestawienia słów, na jakie pozycjonowana jest dana strona, czyli hasła, które użytkownicy internetu (a nasi potencjalni klienci) najczęściej wpisują podczas wyszukiwania informacji. Często wykorzystuje się frazy typu long tail (długi ogon) – dłuższe, bardziej sprecyzowane.

Oprócz optymalizacji, ważne jest dalsze zdobywanie wartościowych linków prowadzących do naszej strony internetowej. Proces ten nazywamy link buildingiem. Nie możemy pominąć tworzenia wysokiej jakości tekstów, zgodnych z zasadami SEO, które będą wartościowe zarówno dla robotów Google, jak i przeciętnego użytkownika (copywriting SEO).

Pozycjonowanie to świetny rodzaj promocji dla firm działających na rynku lokalnym. Podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania na terenie wybranego regionu lub miasta nazywamy pozycjonowaniem lokalnym. Z kolei działania mające na celu zwiększenie widoczności strony w Google na terenie całego kraju to pozycjonowanie ogólnopolskie.

Google Ads vs. SEO czym się różnią? Co wybrać dla własnego biznesu?

Marketing w wyszukiwarce internetowej to najbardziej skuteczna forma promocji strony www. Dlaczego? Ponieważ odpowiadamy na realne potrzeby i problemy odbiorców – docieramy do zdecydowanych klientów. W Google klient sam wpisuje to, czego potrzebuje, a my podajemy mu to jak na tacy. Możemy też w łatwy sposób mierzyć wyniki oraz analizować skuteczność działań.

Reklama w Google oraz pozycjonowanie, mają swoje plusy i minusy. Co zatem wybrać?

Zalety / wady Google Ads:
• efekty są widoczne od razu,
• duże możliwości wyświetlania reklam, co daje większe szanse trafienia na odpowiednią grupę docelową,
• pełna kontrola nad kampanią – w dowolnej chwili możesz ją włączyć lub wyłączyć,
• wyniki są widoczne tylko podczas włączonej reklamy,
• wymaga budżetu reklamowego.

Zalety / wady pozycjonowania SEO:
• długofalowe wyniki,
• organiczne wyniki wyszukiwania cieszą się największym zaufaniem wśród internautów,
• nie wymaga dodatkowego budżetu reklamowego,
• na efekty trzeba poczekać kilka miesięcy.

Reklama w Google doskonale sprawdzi się w przypadku kampanii na sprzedaż lub pozyskanie leada, z kolei SEO to świetna forma budowania świadomości marki oraz kierowania ruchu do witryny. Google Ads wymusza konieczność wygospodarowania dodatkowego budżetu reklamowego, wyniki kampanii są jednak widoczne od razu. Pozycjonowanie wymaga cierpliwości – ale na efekty warto poczekać, ponieważ utrzymują się bardzo długo.

Jeśli nadal zastanawiasz się, co będzie najlepszym rozwiązaniem dla Twojej firmy – zaufaj specjalistom i napisz do nas.

Scroll to Top