BLOG

Responsywna strona internetowa – czyli jaka?

Z roku na rok więcej osób przegląda treści na urządzeniach mobilnych i śmiało można założyć, że trend ten będzie się nasilał. Smartfony coraz częściej zastępują nam komputery, dlatego właściciele stron internetowych powinni zwrócić uwagę, czy ich serwis wyświetla się prawidłowo na każdym ekranie urządzenia.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to znaczy, że strona internetowa jest responsywna
  • dlaczego warto zadbać o responsywność strony internetowej
  • jak sprawdzić, czy dana strona jest responsywna.

Co to znaczy RWD?

RWD to skrót od angielskiego pojęcia Responsive Web Design, czyli techniki projektowania stron www w taki sposób, aby ich wygląd oraz układ automatycznie dopasowywał się do rozmiaru okna przeglądarki, na której są wyświetlane. Responsywna strona internetowa oznacza więc taką, która wyświetla się prawidłowo zarówno na komputerach i laptopach, jak i na urządzeniach mobilnych (smartfonach, tabletach).

Dlaczego warto postawić na responsywność

Dzięki zastosowaniu techniki RWD strona www jest czytelna i wygodna do przeglądania dla użytkownika. Nawigacja po niej musi być maksymalnie ułatwiona, dlatego często w wersji mobilnej rezygnuje się ze zbędnych ozdobników. Dba się również o wielkość fontów (czcionek) oraz odległość i linkowanie przycisków. Responsywność daje odbiorcy komfort przeglądania treści na stronie, ponieważ nie musi on ich zoomować, czyli przybliżać.

Kolejnym plusem posiadania strony dostosowanej pod urządzenia mobilne, jest wyższa pozycja w wyszukiwarce. Tak, zgadza się! Responsywne strony internetowe są milej postrzegane przez algorytmy Google, co wpływa na lepsze pozycjonowanie strony (SEO). Dodatkowo, takie strony www często cechuje również krótszy czas ładowania. Dzieje się tak, ponieważ mobilne wersje witryny korzystają zazwyczaj z plików graficznych o mniejszej rozdzielczości. Dzięki temu strona działa znacznie szybciej.

Jak sprawdzić czy strona jest responsywna?

Najlepszym sposobem jest po prostu przeglądnięcie strony na ekranach o różniej wielkości – komputera, laptopa, tableta, smartfona. Druga metoda polega na zwężeniu okna przeglądarki do kilku centymetrów. Jeśli widzimy, że nasza strona zmienia się i dostosowuje do bieżącej szerokości – jest responsywna. Natomiast jeżeli jej wygląd „stoi w miejscu” i należy użyć suwaków, aby zobaczyć całą treść – jest duża szansa, że nie wyświetla się prawidłowo urządzeniach mobilnych. Istnieje też kilka bezpłatnych narzędzi online, dzięki którym zweryfikujesz responsywność strony. Jednym z nich jest na przykład Mobile-Friendly Test od Google.

Obecnie posiadanie strony internetowej dostosowanej do smartfonów to konieczność. Jeśli szukasz sprawdzonej firmy, która wykona dla Ciebie responsywną stronę internetową – dobrze trafiłeś. 😊 Skontaktuj się z nami!

Scroll to Top