BLOG

Zmiany w prawie dla e-commerce – o tym musisz wiedzieć!

Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego, koniecznie przeczytaj ten artykuł. Od 1 stycznia 2023 roku w życie weszła dyrektywa Omnibus. Jakie zmiany w funkcjonowaniu e-sklepu wprowadza? Sprawdź.

Od nowego roku każdy sprzedawca w sklepie internetowym ma obowiązek:

  • pokazywać najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed promocją,

  • informować o sposobie zbierania i weryfikowania opinii widocznych na stronie,

  • udostępnić numer telefonu, pod którym klienci mogą uzyskać pomoc,

  • zaktualizować regulamin e-sklepu, zgodnie z obowiązującym prawem.

Informowanie o cenie sprzed promocji

Dyrektywa Omnibus miała w założeniu walczyć z nieuczciwymi obniżkami cen, znanymi zwłaszcza z Black Friday czy okresu przedświątecznego. Od 2023 roku, sprzedawca przy każdym produkcie objętym promocją, musi podać najniższą cenę towaru, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem zniżki.

W przypadku produktów, które znajdują się w sprzedaży przez okres krótszy niż 30 dni, e-sklep ma obowiązek podać najniższą cenę, jaka obowiązywała w okresie od dnia wprowadzenia tego produktu do sprzedaży do dnia rozpoczęcia promocji.

Opinie o produkcie

Nowe przepisy zobowiązują właścicieli sklepów internetowych do wskazania, czy zbierają opinie klientów o produktach. Jeśli tak – muszą oni dodatkowo określić, w jaki sposób dbają, czy opublikowane recenzje pochodzą od konsumentów, którzy rzeczywiście kupili lub testowali dany produkt.

Taką informację najlepiej zamieścić w miejscu, gdzie opublikowane są opinie. Jeżeli właściciel sklepu deklaruje, że weryfikuje opinie przed zamieszczeniem ich na stronę – musi się z tego wywiązywać.

Numer telefonu do kontaktu

W przypadku informacji kontaktowych, do tej pory konieczne było podanie jedynie adresu mailowego oraz lokalizacji siedziby firmy. Dyrektywa Omnibus dodaje do tego zestawu jeszcze numer telefonu, pod którym zainteresowani mogą dzwonić, np. w sprawie reklamacji towaru.

Numer najlepiej umieścić w górnym menu, stopce lub zakładce „Kontakt”.

Nowy regulamin sklepu internetowego

Po wejściu w życie nowych przepisów, konieczne jest wprowadzenie zmian w regulaminie e-sklepu. Zmiany polegają głównie na: podaniu numeru telefonu i zmianie brzmienia postanowienia dotyczącego odpowiedzialności sprzedawcy. Jeśli sprzedajesz treści cyfrowe dostarczane online (np. e-booki), musisz również rozszerzyć postanowienia dotyczące braku prawa odstąpienia od umowy w przypadku treści tego typu.

Zgodnie z dyrektywą Omnibus, kupujący traci ustawowe prawo odstąpienia od umowy w momencie spełnienia świadczenia (dostarczenia treści), pod warunkiem że został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po jego spełnieniu przez przedsiębiorcę utraci prawo do odstąpienia od umowy i przyjął to do wiadomości, a dodatkowo przedsiębiorca przekazał konsumentowi potwierdzenie otrzymania zgody na dostarczenie treści cyfrowych przed upływem terminu na odstąpienie od umowy w okolicznościach powodujących utratę prawa do odstąpienia od umowy.

Za niewywiązanie się z nowych obowiązków grozi kara pieniężna w wysokości nawet 20 000 zł. Jeżeli właściciel sklepu trzykrotnie złamie przepisy w ciągu ostatnich 12 miesięcy, licząc od dnia stwierdzenia naruszenia tych obowiązków po raz pierwszy, kara może wzrosnąć nawet do 40 000 zł. Co więcej, za nieuczciwą praktykę rynkową (np. zlecanie zamieszczania fałszywych opinii), Prezes UOKiK może wymierzyć karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Scroll to Top