BLOG
Zmiany w prawie dla e-commerce – o tym musisz wiedzieć!
Od nowego roku każdy sprzedawca w sklepie internetowym ma obowiązek:
pokazywać najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed promocją,
informować o sposobie zbierania i weryfikowania opinii widocznych na stronie,
udostępnić numer telefonu, pod którym klienci mogą uzyskać pomoc,
zaktualizować regulamin e-sklepu, zgodnie z obowiązującym prawem.
Informowanie o cenie sprzed promocji
W przypadku produktów, które znajdują się w sprzedaży przez okres krótszy niż 30 dni, e-sklep ma obowiązek podać najniższą cenę, jaka obowiązywała w okresie od dnia wprowadzenia tego produktu do sprzedaży do dnia rozpoczęcia promocji.
Opinie o produkcie
Taką informację najlepiej zamieścić w miejscu, gdzie opublikowane są opinie. Jeżeli właściciel sklepu deklaruje, że weryfikuje opinie przed zamieszczeniem ich na stronę – musi się z tego wywiązywać.
Numer telefonu do kontaktu
Numer najlepiej umieścić w górnym menu, stopce lub zakładce „Kontakt”.
Nowy regulamin sklepu internetowego
Zgodnie z dyrektywą Omnibus, kupujący traci ustawowe prawo odstąpienia od umowy w momencie spełnienia świadczenia (dostarczenia treści), pod warunkiem że został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po jego spełnieniu przez przedsiębiorcę utraci prawo do odstąpienia od umowy i przyjął to do wiadomości, a dodatkowo przedsiębiorca przekazał konsumentowi potwierdzenie otrzymania zgody na dostarczenie treści cyfrowych przed upływem terminu na odstąpienie od umowy w okolicznościach powodujących utratę prawa do odstąpienia od umowy.
Za niewywiązanie się z nowych obowiązków grozi kara pieniężna w wysokości nawet 20 000 zł. Jeżeli właściciel sklepu trzykrotnie złamie przepisy w ciągu ostatnich 12 miesięcy, licząc od dnia stwierdzenia naruszenia tych obowiązków po raz pierwszy, kara może wzrosnąć nawet do 40 000 zł. Co więcej, za nieuczciwą praktykę rynkową (np. zlecanie zamieszczania fałszywych opinii), Prezes UOKiK może wymierzyć karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.